HTX og EUD – nu i 3D!

Nyhed

Det er en drøm, der nu er gået i opfyldelse med den spritnye 3D-printer, som HHX og HTX har investeret i sammen med håndværkeruddannelserne på Campus Bornholm.

- Mange af eleverne har knaldgode idéer. Med et værktøj som 3D-printeren kommer vi jo længere, ved at eleverne også kan komme ud med deres ideer og konkretisere dem i en model, fortæller Nina Riise, som underviser i teknologi på HTX. Det er et krav i bekendtgørelsen, at eleverne i fagene innovation, design og teknologi skal kunne fremvise et produkt, som vurderes ud fra sin håndværksmæssige udførelse og kvalitet.

Og hvordan viser man lige et projekt om fx ’urban gardening’, hvor et supermarked skal kunne dyrke grøntsagerne fx på taget? Eller grønne tage som er sammensat i moduler, der kan tilpasses forskellige bygninger? Det bliver ikke altid så godt med skumpap og lim.

- Eleverne på HHX og HTX går på en boglig uddannelse, så det kan være en udfordring at vise sine produkter og koncepter med en fysisk model, når man måske ikke har håndelaget”, fortæller Nina.

Samarbejde på tværs

HHX og HTX har købt printeren sammen med Håndværkerafdelingen, som der i forvejen er et mangeårigt samarbejde med, idet elever og undervisere på især HTX har kunnet bruge værkstederne.

- Printeren er måske lidt primitiv og langsom, men det er starten på noget, som kan være et supplement til det, man kan lave på værkstedet, supplerer Ann Due, uddannelsesleder på HHX og HTX. I kølvandet på den nye investering følger dog også nogle udfordringer, i og med at underviserne og eleverne skal lære at bruge 3D-tegneprogrammer. Og så er det godt at kunne bruge hinanden på tværs. På smedeuddannelsen kan Ann og Nina nemlig hente hjælp hos faglærer Robert Nors, som underviser i tegneprogrammerne.

- Jeg fik sådan et stort smil, da jeg fandt ud af, at Robert Nors både underviser i Inventor-tegneprogrammet og tilmed også har arbejdet som værktøjsmager. Det er en stor fordel i forhold til at arbejde med mål og præcision - så heldig kan man næsten ikke være, fortæller Nina Riise glad.

- Og når der alligevel er kursus i 3D-tegneprogrammet for EUD-lærerne, vil vi kunne slå os sammen. Når først lærerne er blevet rigtig klædt på, at kan jeg godt forestille mig, at printeren vil blive meget brugt, supplerer Ann Due, som sammen med Nina Riise både håber på og forventer en større grad af samarbejde også med eleverne på håndværkeruddannelserne. De vil eksempelvis kunne fungere som mentorer for HTX-eleverne og guide dem i produktfremstillingen.

Den gode idé skal stadig udtænkes

Eleverne skal stadig selv arbejde med konceptudvikling og undersøgelser mv., inden de er kommet langt nok i processen til at bruge printeren. Forarbejdet skal laves, produktet udtænkes og herefter tegnes vha. 3D-software. Til gengæld vil de kunne lave et meget mere overbevisende produkt og spare tiden på selv at bygge modeller.

Innovationslaboratorium

HHX og HTX har fået ekstern konsulentrådgivning fra Paul Kay fra FabLab om valg af printeren. Det er en forholdsvis lille model, som passer til behovet på nuværende tidspunkt. Men planen er, at Campus Bornholm skal etablere et eget innovationslaboratorium i det nye campusbyggeri og samarbejde med virksomheder om innovation. Her vil elever fra Campus måske på sigt få adgang til større og mere avancerede 3D-printere.

For uddannelsesleder på Håndværkeruddannelserne, Jens Peter Koefoed, er der også mange fordele ved samarbejdet med HHX og HTX; Dels den økonomiske gevinst ved at gå sammen om investeringen, dels at det er med til at skabe brobygning på tværs af håndværkeruddannelserne og de gymnasiale uddannelser. Det er især er aktuelt med den nye EUX, som kombinerer erhvervsuddannelsen med en gymnasial eksamen, og fordi lærerne vil skulle undervise på tværs af EUD og GYM.

- Vi har et fint samarbejde – vi kender jo hinanden. Og det er rigtig godt at se, hvordan lærerne får nogle aha-oplevelser om, hvad de hver især kan. Det lægger op til flere fælles projekter, som også er oplagt i forhold til EUX, siger Jens Peter Koefoed.

Fremtidens prototyper

Den nye 3D-printer giver også mulighed for at udvikle arbejdet med prototyper, inden man laver det færdige produkt.

- Hele prototype-tanken vil vi gerne arbejde videre med i forhold til planerne om et inno-lab, som langsomt skal foldes ud i de kommende år. Et af elementerne ved inno-lab er at arbejde med prototyper, og her er 3D-printeren lige til højrebenet. Det er hurtigt og let, og noget som ikke kræver de store forudsætninger, som det fx gør, at gå ud og dreje et produkt på en metalfræser, siger Jens Peter, som også har planer om på sigt at investere i en mere avanceret 3D-printer til håndværkeruddannelserne, hvor samarbejde med HHX og HTX også vil være aktuelt.

- Udviklingen går enormt stærkt på området, mens prisen dykker. Teknologien vil hurtigt blive både mere sofistikeret og anvendelig, så det vil klart blive et værktøj som i den grad vil understøtte modellering og idegenerering, slutter Nina.

Det bliver spændene at se, hvad printeren spytter ud af elevernes ideer, når først arbejdet er kommet rigtig i gang!
 

26. Februar 2015